Meten is weten. Vandaar dat we tijdens en na de knip zelf een aantal metingen hebben uitgevoerd. Op basis van onze bevindingen stellen we voor om een zacht hellend verkeersplateau te voorzien tussn de Muntestraat en Ter Triest. Met onze objectieve blik hopen we op deze manier een positieve bijdrage te leveren in de discussie rond de verkeersveiligheid in de Abeelestraat.
Vooreerst - onze principes
- Verkeersveiligheid of veiligheid in het algemeen is een topprioriteit, waar men niet licht mag overgaan.
- Als er ergens een gevoel van onveiligheid heerst, dan moet men een ernstig onderzoek instellen, waarbij de feiten objectief worden vastgesteld.
- Inspraak is een goed instrument om een breed draagvlak te creëren maar dan moeten wel alle rechtstreeks of onrechtstreeks betrokkenen aan het debat kunnen deelnemen
De knip - wat liep er fout
- De knip werd ingevoerd na een bevraging bij de ouders van de schoolgaande jeugd. Er zijn echter een pak meer betrokkenen in dit dossier. Zo kan je draagvlak creëren.
- De zogenaamde infovergadering handelde over ‘veilige schoolroutes’, een misleidende titel waardoor buurtbewoners of andere belanghebbenden niet de neiging hadden deze bij te wonen. Slordige communicatie dus.
- Op de infovergadering – met amper 15 mensen – werd maar één alternatief voorgesteld. Dit leidt tot een tunnelvisie en valse verwachtingen.
Onze metingen - werkwijze
- Concreet hebben we 4 metingen uitgevoerd, waarvan 2 tijdens de knip (vrijdag 12 mei en maandag 12 juni) en 2 na de knip (woensdag 6 september en maandag 18 september).
- Elke meting vond plaats tussen 7u30 en 8u30 omdat we dan de grootste concentratie aan schoolgaande fietsers verwachtten. De metingen die Politiezone MIDOW uitvoerde, startten pas om 8u.
- We hebben niet enkel het aantal bewegingen gemeten, maar ook het soort bewegingen. Auto’s, bestelwagens, fieters, kinderen op een step of skeelers, … werden apart geteld.
- We hebben enkel het verkeer gemeten in de richting Rijksweg (scholen Sint-Baafs-Vijve en Waregem). Het verkeer richting Abeele was immers slechts een fractie hiervan.
Onze metingen - resultaten

- Tussen 7u40 en 8u noteerden we vooral schoolgaande jeugd voor de secundaire scholen. Het fietsverkeer naar basisschool De Vliegeraar vindt plaats tussen 8u10 en 8u25. Het merendeel van deze fietsers is begeleid door een ouder / volwassene.
Opvallend bij de kinderen voor basisschool De Vliegeraar :
- Bij mooi weer (12 juni) komen veel kinderen met skeelers, steps en rolschaatsen.
Opvallend bij de fietsers voor de secundaire scholen :
- 1 op 8 fietsers rijdt zonder handen, sommigen gebruiken hun GSM
- Soms rijden ze breeduit over de weg tot er een (achterliggende) auto komt
- Een aantal fietsers komt vlot vanuit Ter Triest de Abeelestraat op gezwaaid zonder zich van aankomend verkeer te vergewissen, al hebben ze in theorie voorrang van rechts.
Onze bevindingen
- Tijdens onze metingen hebben we geen noemenswaardige conflictsituaties kunnen vaststellen tussen de verschillende types weggebruikers.
- De indruk dat de personenwagens in de Abeelestraat te snel rijden, wordt door de metingen van Politiezone MIDOW tegengesproken. Dit wil echter niet zeggen dat het gevoel van onveiligheid onterecht is.
- Een zacht hellend verkeersplateau halverwege de bocht aan de Muntestraat en de wijk Ter Triest lijkt ons de aangewezen oplossing om het gemotoriseerd verkeer te doen vertragen. Hierdoor kunnen landbouwvoertuigen nog steeds gebruik maken van de Abeelestraat en kunnen ook de wielerwedstrijden zonder probleem blijven doorgaan.
- Een mogelijk alternatief voor het verkeersplateau kunnen alternerende (plastiek) paaltjes zijn die afwisselend het verkeer doorgang geven, waarbij de fietsers rechts van de paaltjes kunnen blijven rijden.

1 Comment
Jeannot Catelin
Is het niet beter om een zacht kussen aan te leggen ter hoogte van het kruispunt abeelestraat/ter triest zelf ? Dan zal het verkeer vertragen op een kritiek punt waar het meer dan nodig is dan zomaar ergens in de straat en zal er ook meer rekening worden gehouden met de voorrang van rechtsregel die daar geldt.
Momenteel doorkruisen er nog veel vrachtwagens de abeelestraat terwijl er wel een tonnagebeperking is.
k Moet wel zeggen dat het tonnage-bord beter zou zichtbaar zijn mocht t meer naar de stoeprand geplaatst zijn.